خواص پارچه ها

خواص طرح پارچه ها :

پارچه های ساده:

این نوع پارچه ها از یک رنگ واحد و بدون نقش تهیه می شوند و لازم است از لحاظ رنگ جنس و سطح در هنگام انتخاب پارچه مورد توجه قرار گیرند.

پارچه های راه راه:

هنگام انتخاب این نوع پارچه ها باید مدل لباس را در نظر گرفت تا موقع برش آن دچار اشکال نشوید.اگر فواصل بین خطوط عمودی موازی زیاد باشد چون چشم در جهت افقی بین خطوط عمودی حرکت می کند اندام چاق تر و کوتاه تر نمایان می شود و هنگامی که فواصل بین خطوط عمودی کمتر باشد شخص بلند و لاغرتر به نظر می رسد.همچنین وجود فضای بیشتر بین خطوط افقی موازی پارچه چون حرکت چشم را در جهت عمودی فضای خالی خطوط باعث می شود شخص را بلندتر و فضای کمتر بین خطوط اندام را کوتاه تر جلوه گر می سازد.

پارچه های نقش دار:

بطور کلی این پارچه ها اندام را درشت تر جلوه گر می سازند.البته پارچه هایی با نقش های متوسط و کوچک به خصوص انواعی که تمام سطح آنها از نقوش ریز پوشیده است و یا رنگ هایی که در یک مایه بوده یا از میان رنگ های تیره و مات انتخاب شده باشند اثر پارچه های درشت نقش را ندارند.پارچه های خال دار نیز بر حسب خال های درشت یا ریز و فواصل خال ها دارای همان خصوصیات پارچه های درشت نقش یا ریز نقش می باشند.

پارچه های چهارخانه:

این نوع پارچه ها معمولاً جهت تهیه لباسهای اسپرت به کار می روند و شخص پوشنده را درشت تر از آنچه هست نمایان می سازند.

IV.          خواص جنس پارچه ها:

پارچه های براق و مات:

این پارچه ها به دلیل انعکاس شدید نور اندام را درشت تر نشان می دهند.در حالی که پارچه های مات درست عکس این حالت را دارند.نکته قابل توجه این است که جنس پارچه خواص طرح را از بین می برد.برخی از پارچه ها نیز خواص جذب و دفع نور را تواماً دارا می باشند.مثل مخمل زیرا خواب پارچه از یک جهت نور را جذب و از جهت دیگر آن را دفع می کند.

پارچه های ضخیم وخشن-پارچه های نازک و لطیف:

پارچه هایی با سطح ضخیم و خشن قطر بیشتری به اندام پوشنده لباس می دهند و او را درشت تر از آنچه هست نمایان می سازند.

پارچه های آهار دار:

چون روی تن نمی خوابند خطوط اندام را از آنچنان که هست نمایان نمی سازند و اندام را درشت تر جلوه گر می سازند.

پارچه های چسبان:

این نوع پارچه ها دارای دو خاصیت می باشند.هرگاه آنها را بصورت مستقیم یا استوانه ای شکل بدوزید خطوط خارجی اندام را به وضوح نشان داده اید.برای مثال لباسی از جنس ژرسه چسبان پوشنده لاغر را لاغر تر و پوشنده چاق را چاق تر نشان می دهد. در حالی که شخص لاغر هرگاه پارچه ژرسه را بصورت مدل های چین دار یا دراپه به کار ببرد بسیار برازنده تر خواهد شد.

پارچه های بدن نما:

با وجود اینکه این نوع پارچه ها را می توان چین دار و دراپه دوخت ولی با استفاده از این نوع پارچه ها خطوط اندام کاملاً واضح و مشخص به چشم می آیند و بنابراین عاقلانه نیست برای پنهان کردن لاغری یا چاقی بیش از حد از آن استفاده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد